Tuesday, October 29, 2019

Pelita Minyak Tanah!

Aku berasa tenang dan selesa bila berada dlm suasana begini..Bertemankan pelita minyak tanah,bunyi deruan air sungai Air Berok,bunyi rintikan air hujan jatuh atas atap zink dan bunyian ungas2 malam..Mungkin suasana begini mengamit kembali kenangan awal 80an dimana aku dan jgk adik beradik membesar dlm suasana sebegini.

 Tiba2 kerinduan pada suasana mcm dlu2 kembali menerjah kedalam memori bersama mereka2 semua..Terutama arwah mak menyuap nasi kepada kami adik beradik dgn menu yg sangat simple ikan sungai goreng ataupun ikan temenung rebus gaul dgn kicap..Ya Allah Kau tempatkan ibu dan arwah abg aku bersama2 dgn org yg beriman dan jauhilah mereka daripada api neraka mu..aminnn..

 Awal 80an kehidupan kami tidak le sesenang mana memandangkan Abah tlh meninggalkan kami ketika aku umur 1thn+ dan adik aku masih berada dlm kandungan berusia 2bulan.. Kehidupan kami 100% bergantung daripada abg2 yg menyara makan dan minum. Jam 8.00mlm Mak dah siapkan tempat tido,ye lar tahun 80an di Gerik apa yg ada..Awal pagi mak dan bangun solat subuh dan menyediakan sarapan,Mak mmg tidak bekerja fulltime suri rumah..cuma ada ketika mak akn pegi cari kayu api..Mmg kami dahulunya menggunakan kayu api utk memasak.

 Zaman bdk2 bangun pagi nak makan dah makan nak main..hehe..Tapi serius beb aku mmg rindu sgt suasana sebegini sehinggakan aku buat chalet ada dapur kayu..Masihku ingat ketika nak ke sekolah,Grik ni beb,pagi sejuk giler kot..Minyak masak beku mulut keluar asap..Dapur kayu lah tempat aku panaskan badan org Grik ckp 'berdiang'..Nak mandi mak masak air panas campur dgn air paip baru blh mandi..

 Besar sungguh pergorbanan mak aku bile dikenangkan kembali..Makan?..Kami di kampung apa yg mak masak itulah kami makan suka atau x..ttp kami makan..Bkn org senang nk mkn ayam ermmm..sebulan sekali blm pasti dpt..

Nak aiskrim ermm..Dpt mkn gula2 balak masa Abg jual getah sekerap baru merasa. Pesan aku kepada frend selagi ada adik beradik jagalah hubungan sebaik mungkin begitu jg selagi ada ibu dan bapa jaga lah mereka luangkan masa dgn mereka sekerap mungkin.Doa sorang ibu sangat dasat beb!..Jumpa ibu cium ibu kita..

 Sekarang rumah mak tinggal brader aku sorang je jaga korang bygkanlah drpd 10org adik beradik tinggal bersama,sorang2 tinggalkan rumah mak ye lar ada yg kerja di luar..skrg ni ada yg dah meninggal termasuk mak pun dah meninggal dunia..

Nak dpt kembali suasana mcm tu mmg xkan dpt beb!.Itu sebab pelita minyak tanah dan dapur kayu sgt sentimental dgn aku..Begitu jgk jemoran ..membuat aku rindu suasana tinggal 10org adik berada dibawah 1 bumbung atap gembia dan seterusnya bumbung atap zink..Bumbung atap gembia ni bila musim hujan mcm skrg ni..mmg kena standby upih pinang dimana ada bocor akn lapit upih..kalau xde upih tadah le timba atau besen.Wow!..Anak2 aku xpernah merasa semua ini..
Alhamdulilah ..kesusahan membesar diGrik awal 80an byk mengajar aku erti kehidupan apabila aku merantau ke kl,sehingga skrg aku masih ingat kenangan bersama mak dan adik beradik aku..Terutama pesan mak..Mak pesan jika org kata psl kita,diam dan byk bersabar ingat Allah ada bersama2 dgn org yg bersabar.


.

No comments:

Post a Comment