Sunday, February 16, 2020

Jambatan Tanpa Tiang Di Gerik Paling Panjang Asia

Jambatan Tanpa Tiang Di Gerik Paling Panjang Asia





Ada diantara mereka yang tinggal dan menetap di Gerik pun tidak tahu tentang wujudnya satu struktur yang cukup membanggakan sehinggakan ianya diangkat sebagai struktur kemudahan awam terbaik dan diperkatakan diseluruh rantau Asia beberapa tahun dahulu.

Jangan anda tidak tahu tentang cerita menariknya disebalik jambatan Batu 6 yang menghubungkan Gerik dengan Bandariang. Jambatan tersebut telah dianugerahkan sebagai jambatan konkrit satu rentang tanpa tiang yang paling panjang di Malaysia dan ianya telah dinobatkan dalam The Malaysia Book of Records.

Tidak cukup dengan itu, pembinaan jambatan tanpa tiang yang berteraskan teknologi terkini dan mesra alam ini juga diiktiraf sebagai jambatan yang paling panjang di Asia dengan menggunakan kaedah Ultra High Performance Concrete (UHPC). Warga Gerik pasti cukup berbangga dengan wujudnya jambatan ini.

Untuk makluman pembinaan jambatan unik ini dimulakan sejak pada tahun 2013 dengan menggunakan kaedah Ultra High Performance Concrete (UHPC). Ia dibina dengan panjang jambatan sepanjang 100 meter dan 5 meter lebar untuk kemudahan orang awam menyeberang Sungai Perak.

No comments:

Post a Comment