Sunday, November 3, 2019

Lake Garden Grik.

Betapa indah dan tenang je suasana Grik dulu2.
Kita ada Lake Garden,dimana disitu ada tasik airnya tenang sejuk mata memandangkan,sayang seribu kali sayang tasik itu telah dikambus oleh pihak berkuasa ketika itu.

Aku telahpun membuat kajian tasik tersebut dikambus penghujung 60an,dan aku telah bertanya dengan tokey kedai berbangsa cina dipekan.

Tokey dulu Grik ada tasikkan?
Ya ada maa..
Apasal sudah xdak ya? Aiyaaa..mau cakap pun susah ..
Apasal tokey apa kes?..aku trs mendesak..
Ini macam...dlu2 ada olang cina putus cinta,dia pegi telujun itu lalam tasik..
Aku tnya lagi,dalam ke tasik tu tokey?.
Tengah2 itu tasik ada itu lubang lalam..itu lubang lar olang cina putus cinta telujun..ramai ka?..aku tnya lagi..
Ramai tu xramai lar...tapi ada 2-3 olang jgk maaa..Ook..Cina bunuh diri itu tasik..

Stori tokey ni sama le dgn info yg aku dapat daripada orang melayu Grik yg pernah lalui zaman Lake Garden.

Kemudian itu kita ada Tugu Gajah berhadapan dengan Balai Polis,tujuan Tugu Gajah ini dinaikkan adalah, Gajah melambangkan Huluperak,Sejarah gajah dgn huluperak tersangat lar banyak.

Antaranya perubahan batu sempadan menggunakan gajah,masyarakat Grik dahulu kala menggunakan gajah salah satu pengangkutan.
Dibahagian bawah tugu gajah ada tercatat nama nama perjuang Grik.Antaranya nama Abah aku lar..bapak sedara aku,dan sedara mara aku yg turut berjuang menentang komunis.



No comments:

Post a Comment